door Yehonatan Elazar-DeMota | feb 21, 2019 | Uncategorized
In the seventeenth-century Dutch Republic, there was a theological debate on slavery and slave trading. Is slavery and slave trading morally legitimate? At the heart of the debate were the Voetians and the Cocceains. The Voetians argued that the Biblical verse: “Thou...
door Yehonatan Elazar-DeMota | feb 19, 2019 | Uncategorized
In an early article, Alvin Thompson argues that the major prejudices that Europeans in the Americas held against blacks/Africans originated prior to 1600, so that when the transatlantic slave trade expanded, ‘there was already a solid body of prejudicial literature in...
door Yehonatan Elazar-DeMota | feb 17, 2019 | Uncategorized
In the month of January 2018, I was invited by the board of Centro de Estudos Judaicos do Alto Tâmega (CEJAT) to present at the second symposium on Judaism. They requested that I speak about the Jewish customs of the Portuguese Jews throughout the diaspora. Initially,...
door admin | jan 3, 2016 | Rotterdam
Overlijden en nalatenschap Rabbijn Menasseh ben Israel, de beroemde Amsterdamse opperrabbijn en geportretteerd door Rembrandt, laat zich lovend uit over De Pinto’s en hun Rotterdamse ‘jesiba’. In 1650 geeft deze rabbijn zijn Spaanse gebedenboek uit waarvan hij...
door admin | jan 3, 2016 | Rotterdam
Historia Chronologia desta Medras De eerste drie jaar van deze befaamde Jesiba de los Pintos, 1 mei 1650 tot 1 april 1653, staan gedocumenteerd in de ‘Historia Chronologia desta Medras’. Chacham Josiau Pardo is de eerste ‘ros jesiba’ en hij heeft de volgende tien...
door admin | jan 2, 2016 | Rotterdam
Oude gebruiken In de Portugees-Joodse traditie zijn er vele gebruiken die tegenwoordig niet veel meer te zien zijn. Op de vastendag voor de verwoesting van Jeruzalem bijvoorbeeld hing men een zwart gescheurd voorhangsel voor de aron met bijbehorende bedekking voor de...
door admin | jan 2, 2016 | Rotterdam
Jesiba de los Pintos Het 17de eeuwse Jesiba de los Pintos is in binnen- en buitenland onder de Joodse historici bekend vanwege de vele beroemde Sefardische rabbijnen die het heeft voortgebracht. Deze rabbijnen zijn voor de toenmalige Joodse gemeenschappen in Engeland...
door admin | jan 2, 2016 | Rotterdam
Anoesiem De Spaanse en Portugese Joden die op het Iberische schiereiland leefden tijdens de middeleeuwen moesten vanwege het edict van Castilië (31 maart 1492) zich bekeren tot het katholicisme of vertrekken naar elders. Van Frankrijk tot het toenmalige Konstantinopel...
door admin | jan 2, 2016 | Rotterdam
Ladino De Sefardische Joden die na 1492 in Rotterdam komen wonen, nemen hun eigen taal, het Portugees, mee. Er is ook een mengvorm ontstaan tussen het Portugees en het Hebreeuws, het Ladino. De overgrote meerderheid van de Sefardische Joden gebruikt het Hebreeuwse...
door admin | jan 2, 2016 | Rotterdam
Beth Tephilla In de 19e eeuw ontstaat in Rotterdam de Sefardische gemeente Beth Tephilla (Huis van gebed) dat, zeer ongebruikelijk voor die tijd, ook openstaat voor Hoogduitse Joden. Deze Hoogduitse Joden treden toe tot de gemeenschap omdat ze naar hun mening een te...